Weboldal elemzés SEO szemmel

Gyakran egy weboldal elemzésen múlik, hogy az adott weboldal hibái kiderüljenek és megoldásuk után növekvő pályára álljon a látogatottság. Ehhez viszont el kell végezni azt az elemzést.

A weboldal elemzés különböző lépésekből áll. Több kisebb-nagyobb részletet kell megvizsgálni ahhoz, hogy teljes képet kapjunk a weboldalról. Vannak olyan lényeges részletek, amik önmagukban jelentősen leronthatják a weboldal teljesítményét a keresőben. Sőt, egyetlen beállítással le is lehet tiltani a megjelenését. Néha ilyen is előfordul!

Fontos a precíz weboldal vizsgálat, hiszen egyetlen összetevő megváltoztathatja az elvégzendő feladatok fontossági sorrendjét.

 

Weboldal elemzés szempontjai

Megjelenik a keresőben a honlap?

Akármilyen nyilvánvalónak tűnik, hogy ha elkészült a weboldalunk vagy épp komolyabb fejlesztésen át, akkor látható a keresőben, egyáltalán nem az! Sajnos előfordul, hogy le van tiltva a weboldal és ezért nem látható. Ez a fejlesztés alatt még érthető, de ha elfelejtik visszakapcsolni, akkor az komoly fejtörést okozhat.

Ezt úgy tudjuk leellenőrizni a legkönnyebben, hogy beírjuk a keresőbe az alábbi szöveget:

„site:domainnév.hu” pl. site: seoacegedert.hu

Erre ki kell, hogy listázza a SEO a Cégedért összes aloldalát. Ha nem ír semmit, csak egy üzenetet, hogy nem találhatóak aloldalak, akkor le van tiltva a keresőből a weboldal. Még az is lehet, hogy nem régen adták át a weboldalt és még nincs indexelve.

A másik ellenőrzés, amit érdemes megtenni, az a robots.txt fájl ellenőrzése.

Be kell írni a keresőbe, hogy “domainnév.hu/robots.txt” pl. seoacegedert/robots.txt

Ha 404-es hibára fut az oldal, akkor nincsen robots.txt fájl, ami szintén nagy probléma.

Ha viszont mutat valamit, az se mindegy, hogy mit mutat. Az alábbi videóban mutatom meg a robots.txt-vel kapcsolatos teendőket.

 

Hogyan épül fel technikai szempontból?

A technikai felépítése is fontos a weboldalnak, hiszen számos weblapmotor létezik. Az alapelvek ugyanazok, de nem mindegy, hogy Worpdress, Joomla, egyedi fejlesztés vagy esetleg valamelyik bérelt webáruház rendszerében működik, mint pl. Unas, Shoprenter. Vannak ugyanis jellegzetességek, amiken nem lehet változtatni, akármennyire is szeretnénk. Például egy Shoprenteres webáruházban teljesen máshogy lehet címkézni a termékeket, mint egy Woocommerce webáruháznál.

A weboldal elemzésének egyik lépése a weboldal látogatottságának mérése. Erről részletesen a Weboldal látogatottság ellenőrzés című cikkemben írok!

Weboldal használhatóság, webergonómia

A weboldal használhatóságáról, vagyis UX design kialakításáról külön könyvet lehet írni. Azért fontos, mert ha a látogatók nem tudják megfelelően asználni, esetleg különböző akadályokba ütköznek, akkor gyorsan visszatérnek a találati listához, amit negatívumként értékel a Google.

Érdemes átgondolni, hogy…

  • Könnyen megtalálják a legfontosabb tartalmakat a felhasználók?
  • Átlátható, könnyen kezelhető a menüsor?
  • Az első 5 másodpercben nyilvánvalóvá válik a weboldal témája?
  • Hogyan van felépítve a menüsor, oldalsáv?
  • A navigálást segítő tényezők megjelennek a weboldalon? Pl. morzsa menü

 

Végeztek kulcsszó kutatást?

Kulcsszó kutatás nélkül csak vaktába lövöldözgetünk amikor tartalmat készítünk. Nem tudjuk, hogy mik a legfontosabb és kevésbé fontos kulcsszavak a témánkban. Ez mindenképp hiba! Úgy lehet a leghatékonyabban felépíteni a menüsort, a kategória aloldalakat és készíteni blog bejegyzéseket, hogyha ismerjük a kulcsszavakat.

Abból látszik, hogy elvégezték-e ezt a feladatot, hogy a megfelelő kulcsszavakat használják és keresőre optimalizált blog bejegyzéseket találunk.

kucsszotervezo-kezdo-kepernyo

A megújult Kulcsszó tervező kezdő felülete.

Figyelnek a tartalom optimalizálására?

Kapcsolódik az előző ponthoz. A tartalmat csak úgy lehet optimalizálni, ha a kulcsszó kutatást elvégezték és konkrét tervvel rendelkeznek a tartalomfejlesztés során. Ezt legjobban a blog bejegyzések átnézésével lehet megvizsgálni. De ha szolgáltatásokat végző vállalkozásról van szó, akkor a szolgáltatásaiknak kell jól optimalizálva lenniük.

 

Milyen figyelmet fordítanak a mobil SEO fontosságára?

A mobilon történő megjelenés rendkívül fontos lett az autóbbi időben és ez csak fokozódni fog. Meg kell nézni mobiltelefonon keresztül a weboldalt. Le kell futtatni az ingyenes sebességellenőrző szoftvert

Hogyan használják a közösségi média felületeket?

A közösségi média jelek szintén fontos rangsorolási szempont a Google algoritmusainak szemében. Érzékeli, hogy mekkora forgalom érkezik a közösségi média felületekről. Ettől ítélhet értékesebbnek egy weboldalt. Érdemes megjeleníteni a lájk és megosztás számláló ikonokat, amik mutatják, hogy mennyi értékelés érkezett a különböző felületekről.

kozossegi-media-jelek

Fontos a közösségi média jelek mutatása.

Építenek minőségi linkeket?

A minőségi linképítés jelentősége vitathatatlan! Minőségi linkek nélkül egy weboldal nem tud jól szerepelni a keresőben értékes kulcsszavakra. Bizonyos szintig eljuthat linkek nélkül, de tovább nem.

Ezért legalább egy ingyenes linkelemző szoftverrel érdemes megnézni, hogy foglalkoztak-e ezzel a területtel.

 

Weboldal elemzés lépései

1, Technikai elemzés

Ellenőrzöm, hogy le van-e tiltva a weboldal a keresőből. Utána megnézem a forráskódot. Elemzem a meta tageket. Meta leírás, title, H1,H2,H3 tagek.

weboldal-forraskodja

A weboldal forráskódjában sok hasznos információt találhatunk.

2, Tartalom elemzése

Az említett kulcsszavak megléte. Kulcsszóra optimalizált tartalmak keresése. A tartalomfejlesztés akkor lehet sikeres, ha konkrét stratégiát követ. Azt kell felismerni egy weboldalon, hogy rendelkezik-e ilyen átgondolt stratégiával, amit egy ideje már követnek.

A tartalomfejlesztéssel kapcsolatos információkról a Weboldal SEO – A tartalomfejlesztés titkai című cikkben írok!

3, Weboldal felépítésének elemzése

Menüsor, oldalsáv, lábléc. Szöveg tagolása. Webáruház esetében a kategória aloldalakat is meg kell nézni.

4, Szoftveres elemzés

Én a SEO Power Suite eszközt használom, ami több különálló eszközből áll. Ez pontosan megmutatja, hogy hány darab hiba található a weboldalon technikai szempontból. Pl. hiányzó meta leírások, duplikált tartalom, 404-es hibák, 500-as hibák, van-e webhelytérkép stb.

Rengeteg adatot mutat, olyanokat is, amiket manuális ellenőrzéssel nem látnánk. Nagyon jó részletes cikket írt róla Patak Péter. Ajánlom figyelmedbe! SEO Power Suite

5, Linkelemzés

A fenn említett SEO Power Suite vagy az ingyenes Siteexplorer.info is képes mutatni a linkeket. Utóbbi nem mindet, de egy hozzávetőleges képet lehet kapni.

Ilyenkor azt is meg kell vizsgálni, hogy hogyan használják a horgonyszöveget úgy általában, ha linkelnek egy weboldalt, illetve ha őket linkelik. Fontos, hogy legyenek olyan linkek, amik a számukra fontos kulcsszavakkal linkelik őket.

6, Weboldal gyorsasága

A Google ingyenes eszköze a Page Speed Insights lefuttat egy elemzést és ad egy értékelést és megmutatja a hibákat. Ha rossz értékelést kap, akkor azt mindenképpen javítani kell!

7, Mobilnézet

A mobil gyorsaságot szintén kimutatja a Page speed insights. Illetve ha megnézzük okostelefonon a weboldalt, akkor nagyon sok mindent leszűrhetünk használhatóság szempontjából. Ugyanazok a szempontok, amik asztali nézetben is, de itt sokkal kevesebb helyünk van, ezért sokkal kevesebb tartalmat jeleníthetünk meg. Csak arra van szükség, ami konkrétan a weboldal célját szolgálja. Ha terméket akarunk eladni, akkor legyenek könnyen elérhetőek azok a termékek. Ha szolgáltatást értékesítünk, akkor a szolgáltatások legyenek átláthatóak.

 

Összegzés:

Fontos itt a végén megemlíteni, hogy egy weboldal elemzés során nem kell minden részletre kitérni és minden hibát észrevenni. A nagy egészet kell látni és rávilágítani hibákra, hiányosságokra, de az összes hiba feltárása csak az együttműködés megkezdése után történhet, hiszen akkor végezzük el a részletes elemzést.

Ez alapján pedig elkezdődhet a közös együttműködés az ügyféllel és akár a többi szakemberrel. Erről részletesen A sikeres weboldal fejlesztés lépései című cikkben írtam.

Bármilyen kérdés esetén fordulj hozzám bizalommal!