Ne csak Te lásd a honlapodat, hanem a Google is! Készítettek neked egy honlapot? Esetleg te készítetted magadnak? Vannak alapvető beállítások, amik nélkül semmi esély, hogy a Google-ben bármilyen helyezést is elérj.
Sajnos előfordul, hogy amikor weboldal készítéssel foglalkozó céget bízunk meg a weboldalunk elkészítésével, akkor bizonyos alapvető SEO beállításokat nem állítanak be. Működő és akár még szép, látványos design-al rendelkező honlapot kapunk. Egy laikus számára észrevehetetlen, de mégis alapvető különbségeket fedezhetünk fel.
Vannak cégek, akiknél a keresőoptimalizálást külön kell kérni és külön kerül felszámításra. Így érthető, ha Te csak egy weboldalért fizettél, akkor ők nem tettek semmit a honlap optimalizálásáért.
De még ha tettek is valamit, a SEO egy folyamatos munkát igénylő marketing eszköz, amit nem fejezünk be. Természetesen ez akkor igaz, ha a Google-ben a te iparágadban sok konkurencia található meg.
Összegyűjtöttem 7 olyan beállítást, amit bármiféle előképzettség nélkül, bárki le tud ellenőrizni. Ha ezek jól vannak beállítva még nem borítékolható a siker, de ha nincsenek, akkor szinte biztos, hogy egyetlen kulcsszóra sem fog feljönni a honlap.
7 alapvető beállítás a weboldal optimalizálásához
Honlap optimalizálás: 1, Robots.txt beállítása
Az első és legfontosabb meggyőződni arról, hogy a weboldal nincsen letiltva a keresőmotorok számára. Mert ha le van tiltva, akkor ne számítsunk arra, hogy a Google-ben bármelyik kulcsszóra is fel tud jönni a honlap. A legegyszerűbben és leggyorsabban úgy lehet ellenőrizni, hogy…
- Beírod a böngésződbe, hogy Google.hu
- Beírod a keresőmezőbe, hogy site:”a te honlapod url címe”… pl. site:origo.hu
Ebben az esetben ki kell, hogy listázza azokat az aloldalakat, amik a honlapodon szerepelnek. Ha nem hozza ki az aloldalakat, hanem azt írja ki, hogy a robots.txt fájlja miatt a találat nem érhető el, akkor le van tiltva az oldal a keresőből. Az alábbi képen egy példát láthatsz erre, természetesen az adott url cím ki van takarva.
A robots.txt fájl helyes beállítására készítettem egy videót. Szükséges hozzá a Search Console követőkód elhelyezése a honlapon, mert a Search Console felületén a legegyszerűbb ellenőrizni és beállítani.
A Youtube csatornámon még több videót találhatsz SEO témában.
Honlap optimalizálás: 2, Title és meta leírás beállítása
Minden SEO szakember egyetért abban, hogy a helyes title és meta leírás beállítása nagyon fontos honlap optimalizálás szempontból. A title mutatja meg a látogatóknak és a Google-nek, hogy miről szól az oldal. A meta leírás pedig kedvet csinál ahhoz, hogy rákattintsunk, amikor a találati listára ránézünk. Mindkettő bizalmat épít és segíti a felhasználót abban, hogy megtalálja a számára legjobb tartalmat.
A title-t nevezik még SEO címnek, title tag-nek is. A meta leírást pedig meta description-nek is hívják.
Ajánlom a Meta leírás jelentése című cikket.
Az alábbi képen a meta leírásra mutatok példát:
Ha azt írja ki, ami az adott oldalt vagy aloldalt a legjobban jellemzi röviden, érthetően, akkor jól van beállítva. Ezt WordPress honlapmotoroknál borzasztó egyszerű beállítani. A SEO bővítmények segítenek beállítani a title-t és a meta leírást. Mutatják zöld jelzéssel, ha megfelelő a hosszúsága. Ahogy az alábbi képen…
Honlap optimalizálás: 3, Meta leírás ellenőrzése
A meta leírás szintén fontos, hogy megfelelően ki legyen töltve a főoldalon és minden egyes aloldalon. Ez már lehet hosszabb, főként figyelemfelkeltő hatása kell, hogy legyen, mert ez jelenik meg a keresőben a cím alatt.
A hosszúsága ennek is korlátozott, érdemes ellenőrizni azt is. Szintén sok infót lehet róla találni a neten. Gyorsan és egyszerűen leellenőrizni az oldal forráskódjában lehet.
Ellenőrzés lépései:
- Nyisd meg a weboldaladat a böngésződben
- Nyomj egy Ctrl+u billentyűkombinációt
- Nyomj Ctrl+f billentyűkombinációt
- Keresd meg a “meta name=”description” kifejezést
Az lesz a te oldalad vagy aloldalad meta leírása. Ha nincs ilyen, akkor sürgősen be kell állítani vagy állíttatni.
Egy kis segítség, hogy mit kell megtalálni…
Természetesen honlaponként lehetnek különbségek, de a lényeg, hogy a “meta description” részt kell keresni.
Honlap optimalizálás: 4, Search Console követőkód
A Google Webmestereszközök, vagyis Search Console fontosságáról már írtam egy cikket, azt Webmestereszközök néven találod. Elengedhetetlen, hogy a honlapod működéséről, látogatottságáról megtudd, ami lényeges.
Az oldaladon kell elhelyezni a követőkódját, ami alapján minden információt meg tud küldeni számodra. Ha ez nincsen, teljesen vakon maradsz, a honlap optimalizálás nem működhet.
A Google segítséget ad, hogy elhelyezd ezt a kódot vagy helyeztesd el a fejlesztőddel.
Így tudod ellenőrizni a meglétét…
Ellenőrzés lépései:
- Nyisd meg a weboldaladat a böngésződben
- Nyomj egy Ctrl+u billentyűkombinációt
- Nyomj Ctrl+f billentyűkombinációt
- Keresd meg a “google-site-verification” nevű sort
Ha ezt nem találod, akkor nincs feltelepítve, amit mielőbb érdemes pótolni.
Honlap optimalizálás: 5, Képek optimalizálása
A feltöltött képeknek szintén szükséges, hogy legyen címe, azaz title része és meta leírása. Nem is akármilyen, tehát a “IMG01719” és az ehhez hasonlóakat felejtsük el! Az legyen a címe, amiről szól és az legyen a meta leírás, ami röviden leírja a kép tartalmát.
Ezzel mutatjuk meg a keresőrobotnak, hogy a kép is kapcsolódik az oldal tartalmához. Illetve a képek is feljöhetnek a keresési találatok között, ha esélyt adunk rá.
Szintén az oldal forráskódjában tudod ellenőrizni.
Honlap optimalizálás: 6, H1, H2, H3 címsorok optimalizálása
A Html nyelv alapvető részeiről van szó. Nem baj, ha nem értessz hozzá. Az a fontos, hogy tudd, a megfelelő alkalmazásuk az egyik legalapvetőbb weboldal keresőoptimalizálási feladat. Egy aloldalon csak egy H1 szerepeljen, mégpedig az aloldal címe legyen az. A H2 lehet egy alcím, de ebből már több is lehet és nem baj, ha tartalmazza a kulcsszót. A H3 szintén lehet cím a H2 alcímen belül.
Ezt is az adott aloldalad forráskódjában tudod ellenőrizni.
Ellenőrzés lépései:
- Nyisd meg a weboldaladat a böngésződben
- Nyomj egy Ctrl+u billentyűkombinációt
- Nyomj Ctrl+f billentyűkombinációt
- Keress rá a “H1”, “H2”, “H3” kifejezésekre
Általában a H1 szokott hiányozni, a H2 és H3 előfordul, de az se mindegy, hogyan alkalmazzuk.
Honlap optimalizálás: 7, Hozz létre gyűjtő oldalakat!
Fontos, hogy a tartalmat, amit felteszel a honlapodra, különböző szempontok szerint csoportosítsd. Ha WordPress a honlapmotorod, akkor alapból kétféle lehetőséged van erre (kategória, címke), de ez még bővíthető. Ha egyedi fejlesztésű a honlap, akkor a készítőjén múlik, hogy elhelyezett-e erre lehetőséget.
Ha webshopod van, akkor ennek a jelentősége még fontosabb.
Ezt a honlapod szerkesztői felületén tudod ellenőrizni.
Összegezve
Azt tanácsolom, hogy ezeket a beállításokat nézd át és ha hiányosságot tapasztalsz, akkor mindenképp javítsd! Érdemes más, a keresőben jól teljesítő oldalakat tanulmányozni és ellesni tőlük megoldásokat, ötleteket. Fejleszteni mindig lehet és kell is.
Ha több százezer forintot és hónapokat meg szeretnél spórolni a felesleges hibák elkerülésével, akkor vásárold meg a “Bevételnövelés SEO-val” című könyvet! Utána érthető lesz a SEO!
Ha bármi kérdésed van SEO témában, keress bizalommal!