Webáruház keresőoptimalizálás: 2022-ben legyen több vásárlód a Google-ből!

 

Az igazán sikeres keresőoptimalizálás több részből áll. A webáruház több részével kell foglalkozni. Ebben a cikkben olyan részletekről lesz szó, amik nélkül nem létezik sikeres webáruház keresőoptimalizálás. 

Részletes segítséget adok ahhoz, hogy sikereket érj el SEO téren. Mindegyik részlet fontos lesz, hidd el, nem egy-két beállításon múlik, hanem mindig sok feladat elvégzésén. Az is előfordulhat, hogy sok időt és munkát kell ráfordítani. De az eredmény megéri, mert folyamatosan és ingyen érkezhetnek potenciális ügyfelek/vásárlók a webáruházadba.

Egy webshop keresőoptimalizálása a tartalmi elemektől egészen a linképítésig terjed, ezért ebben az anyagban ezekről mind lesz szó.

A cikk tartalma

  1. fejezet – Kulcsszókutatás webáruházaknak
  2. fejezet – A webáruház tartalma SEO szempontból
  3. fejezet – SEO eszközök webáruház optimalizálásához
  4. fejezet – Technikai SEO webshopok esetében
  5. fejezet – Webáruházak linképítése

I. fejezet

Kulcsszókutatás webáruházaknak

 

Minden a kulcsszókutatással kezdődik. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy minden SEO eredmény ezen múlik. 

A kulcsszókutatás során alapvetően négy féle kulcsszót találhatunk. Minden kulcsszót be lehet sorolni valamelyik típusba. Ezek pedig:

  • főoldali
  • kategória
  • termék
  • blog

Az ötödik típus lehetnének a címke jellegű kulcsszavak, de a legtöbb webáruház rendszer nem támogatja a keresőre optimalizált címke aloldalak létrehozását. Ahol lehet, ott persze érdemes használni őket is.

Kategória kulcsszavak megtalálása

A kategóriák a legfontosabb részei egy webáruháznak SEO szempontból. Persze a termékek alapvetőek, de azok nélkül nem is beszélhetünk webáruházról. A kategória struktúrát és a kategóriák létrehozását viszont nagyon sokféleképpen el lehet rontani, ami kevésbé jó eredményeket hoz.

Tehát a kulcsszókutatás során meg kell találni minden olyan kulcsszót, amiből kategóriát hozhatunk létre a meglévő termék kínálat alapján. A termék kínálat határozza meg, hogy mely kulcsszavakkal foglalkozhatunk. Hiába találok sok kulcsszót, ha nem forgalmazza a webáruház azokat a termékeket. Itt is igaz, hogy minél több a kulcsszó, annál jobb.

Pl: egy “fürdőszoba webáruház”-hoz hozzá tartoznak az alábbi kategóriák:

  • fürdőszoba webáruház 
  • ékszer webáruház 
  • kerékpár webshop
  • stb.

Webshop vagy webáruház? Ez a kérdés is minden esetben felmerül. Igazából nincs sok különbség, mert a Google úgyis tudja, hogy ezek rokon értelmű szavak, de a webáruház kicsit “magyarosabb”. Érdemes megnézni a keresési mennyiséget Kulcsszótervezőben és ha más szempont nem írja felül, akkor inkább azt erősítsük, amire többen keresnek. Viszont a másikra is építsünk linkeket.

Olyan előfordulhat, hogy nem minden termék illik bele, de legalább a nagy részét fedje le.

Szerepeljen a főoldalon H1 címkével ellátva a főoldali kulcsszó. Az is sokat segít, ha a főoldal tartalmaz H2, H3 alcímeket a főoldali kulcsszóhoz illeszkedően, de nem eröltetetten.

II. fejezet

A webáruház tartalma SEO szempontból = On-site SEO

 

Ha a tartalom nincsen rendben, akkor hátrányból indulunk. Fel kell tenni magunknak néhány kérdést. Minden kulcsszóra tartalmat adunk, amire csak lehet? A tartalom megfelelően van optimalizálva?

Az on-site webshop SEO is több részből áll. Ebben a fejezetben most a jelentősebb részekről lesz szó.

Átláthatóság

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az átláthatóság, felhasználó barát kialakítás rendkívül fontos egy webáruházban.

Mit jelent az átláthatóság és felhasználó barát kialakítás? Néhány példa:

  • Legyen minél könnyebben használható a menüsor. 
  • A főoldalon keresztül legyenek elérhetőek a főkategóriák. 
  • Az oldalsávban is el lehet helyezni kategóriákat.
  • A szűrési feltételek a kategóriákon belül segítenek tájékozódni és megtalálni kifejezetten azokat a termékeket, amikre szükségünk van. 
  • Legyen érthető az első néhány másodpercben a webáruház tartalma.

Title webshopok esetén

Hozd ki a maximumot a title-ből. Fogalmazd meg úgy, hogy sokkal vonzóbb, figyelem felhívó legyen!

A title hossza is korlátozott, de ki kell használni, amennyire csak lehet. A kulcsszónak benne kell lennie, ez természetes. Ha pl: a “zuhanykabin” nevű kategóriáról van szó, akkor a “zuhanykabin” kulcsszónak szerepelnie kell. De mellette használhatjuk az alábbi figyelem felhívó kifejezéseket:

 

  • kiváló
  • legjobb
  • legjobb ajánlat
  • olcsó
  • 10%-os kedvezmény/akció
  • stb.

A gyakorlatban ez így néz ki:

  • “Kiváló minőségű zuhanykabinok!”
  • “A legjobb társasjátékok gyerekeknek”
  • “Megbízható fűnyírók”
  • “Mosógépek garanciával”
  • “Női fehérneműk 10%-os kedvezménnyel”

 

A lehetőségek száma szinte végtelen. Ehhez már kell marketing szemléletmód és kreativitás. De ne felejtsd el, hogy a SEO egy online marketing eszköz, tehát akkor fog igazán jól működni, ha meg tudod szólítani a felhasználókat.

 

Meta leírás webshopok esetén

A meta leírást ugyanazzal a szemléletmóddal kell elkészíteni, mint a title-t. Annyival könnyebb, hogy ez egy kicsit hosszabb szöveg, úgyhogy jobban ki lehet bontani. De itt is a lényegre kell törekedni.

Hossza 140 és 160 karakter között legyen és szerepeljen benne a kulcsszó.

Pl: “Nézd meg a legjobb ajánlatainkat a női fehérneműinkre! Ingyenes szállítás, vonzó és kényelmes fehérneműk minden korosztálynak. Válogass kedvedre!”

Nagyon sokféleképpen meg lehet fogalmazni a meta leírást. Nem kell mindenkinek tetszenie, tökéletes nem lesz soha, ne is arra törekedjünk. Csak használjuk kreatívan azokat a “varázsszavakat”, amik kattintásra ösztönzik a felhasználók nagy részét.

webaruhaz-keresőoptimalizalas

Kategóriák optimalizálása

A webáruház kategória struktúrájának felépítése az első és legfontosabb dolog egy webáruházban. Még mielőtt bármit is csinálnánk, alapos kulcsszókutatással az összes olyan kulcsszót megtaláljuk, ami kategóriának megfelel. Ezután tudjuk különböző logika alapján a kategóriákat rendezni. Minél több a termék a webáruházban, annál több kategóriát kell létrehozni. Annál több munkát is jelent, de ezt nem lehet megspórolni. 

Ha nem muszáj, akkor három szintnél ne legyen mélyebb a kategória struktúra. Persze előfordulhat negyedik szint is, de ilyenkor a menüsor átláthatóságát ne tegyük tönkre.

A kategória szöveg nagyon hasznos tud lenni, hiszen kedvet csinál a felhasználónak és segít megérteni a Google-nek, hogy miről szól a tartalom. Érdemes alulra is tenni szöveget, hiszen ott hosszabb is elfér és még többet segít a kulcsszó erősítésben. De nagyon fontos, hogy ne zsúfolj be kulcsszavakat és felesleges mondatokat csak azért, hogy legyen ott valami!

A kulcsszó elég, ha 3-5 alkalommal szerepel egy 1000 szavas szövegben és a szöveg elején már szerepeljen a kulcsszó 1-2 alkalommal.

Termékek

A termék leírások is informatívak és értékesek legyenek. Ehhez minden alapvető információt le kell írni, hiszen a laikusoknak bármi hasznos lehet. Legyen minél hosszabb a szöveg, de itt is érvényes, ami a kategóriák esetében. Ne legyen telezsúfolva kulcsszavakkal. Még egy 1000 szavas leírásban is elég ha 3-5 alkalommal szerepel a kulcsszó. 

Fontosak a felsorolások és alcímek, amiket html formázással kell megjeleníteni.

Ha nehéz termék leírást írni, akkor a kommentekkel is lehet növelni a termék aloldal szöveg méretét. És a termék vélemények amúgyis nagyon hasznosak.

A termék elnevezések is rendkívül fontosak. Minél beszédesebb és minél több kulcsszót tartalmaz, annál jobb. Gondold át, hogy mi lehet fontos annál az adott terméknél a vásárlónak. A termék tulajdonságai mind kulcsszavak lehetnek.

Belső linkek

A belső link azt jelenti, hogy a webáruházon belül linkelünk. A belső linkek átgondolt és következetes használata webáruházak esetén is hasznos. Azért érdemes használni őket, mert a felhasználónak releváns tartalmat ajánlunk és ettől értékesebb lesz a tartalom.

Néhány példa a belső linkekre:

  • Írhatsz blogbejegyzéseket a webáruház blog részébe, amikből linkeled a webáruház termékét, kategóriáját és/vagy a főoldalt. Egy átlagos méretű cikkben (400-600 szó), három-négy belső link is belefér.
  • Nagyon hasonló témájú alkategóriák linkelhetik egymást. Pl: a “3 oldalú zuhanykabin” linkelheti a “4 oldalú zuhanykabint”.
  • Termékek linkelhetik azt az alkategóriát, amibe közvetlenül tartoznak.
  • Hasonló termékek linkelhetik egymást. Ilyenkor 1-2 linknél többet azért ne tegyünk be.
  • A főoldal mindenképpen linkelje a legfontosabb kategóriákat.

A horgonyszöveg lehet közvetlenül a kategória/blogbejegyzés/termék neve. 

bevetelnoveles-seoval-elolap-es-hatlap

III. fejezet

SEO eszközök webáruház optimalizálásához

 

Most három eszközről lesz szó érintőlegesen. Az első kettő a Google ingyenes eszköze, úgyhogy ezeket mindenképpen érdemes használni. A harmadik már nem minden esetben éri meg egyetlen weboldal esetén.

Google Kulcsszótervező

A Google Kulcsszótervező az első és legfontosabb eszköz a kulcsszókutatáshoz. Sok esetben bőven elég is. Csak egy gmail email fiók kell hozzá és aktiválni lehet egy Google Ads fiókot, ahol a Kulcsszótervező is található. Ez egy eszköz a Google Ads-hez, vagyis a hirdetések beállításához, de SEO szempontból is kivételesen értékes adatokat ad.

Egyszerre maximum 10 db kulcsszót írhatsz be, amikre további kulcsszavakat fog javasolni a szoftver. Akár több százat vagy több ezret is. Ezeket le tudod tölteni egy táblázatba. Utána végig kell nézni és eldönteni, hogy mik azok, amikre tudsz tartalmat adni. Minél többre, annál jobb.

Ha a kulcsszó listát részletesen elemezzük, akkor egyfajta piackutatást kapunk. Melyik termékcsportra mekkora igény van, mik azok a termékcsoportok, amikkel eddig nem foglalkoztunk, de van rá igény. Stb.

Google Search Console

A Search Console szintén egy ingyenes Google eszköz. A SEO eredményeket ezen keresztül tudjuk nyomon követni. Kifejezetten csak az organikus találatokat vagyis, amire a keresőoptimalizálás hatással lehet. Azt viszont részletesen mutatja. Sokkal több információt ad ezzel kapcsolatban, mint a Google Analytics.

 

  • Külön aloldalanként és kulcsszavanként lehet megnézni a statisztikát.
  • Visszamenőlegesen 16 hónapig mutatja az adatokat.
  • Össze lehet hasonlítani korábbi időszakokat a jelenlegi időszakkal.
  • Le lehet menteni az adatokat egy táblázatba, ahol részletesebben ki lehet elemezni őket.
  • Technikai hibákat is mutat.
  • A Google indexelését lehet gyorsítani azzal, hogy beküldjük a webhelytérképet vagy egy konkrét aloldalt.
  • Új kulcsszavak megtalálására is lehet használni.
  • A linképítésben is jelentős segítséget nyújthat.

 

Akár kiszervezzük egy SEO szakértőnek, akár saját magunk végezzük, a Google Search Console nélkül elképzelhetetlen a keresőoptimalizálás.

Website auditor

A Website auditor egy fizetős SEO szoftver. Több eszköz található benne, hogy teljes mértékben elemezni tudjuk bármelyik weboldalt. Főleg technikai szempontból hasznos, de linkstruktúrát is elemezhetünk és kulcsszavakat is találhatunk a segítségével.

 

IV. fejezet

Technikai SEO webshopok esetében

 

Ha a technikai SEO részleteket nézzük, akkor olyan nagy különbség nincs a webáruházakat és más weboldalakat összehasonlítva. 

Mi számít technikai SEO-nak? Erre sincs egyértelmű szabály, hiszen a title, a meta leírás hibája nevezhető technikainak, de az optimalizálása már tartalmi feladat. 

Számos technikai hibát fel lehetne sorolni. Az említett Website auditor vagy ingyenes verziók is felsorolnak sokat. Ezeket elemezni és mérlegelni kell, hogy érdemes-e időt és energiát szánni a javításukra. A javításuk nem minden esetben hoz pozíció javulást.

Az alábbiakban kiemelek egy-két fontosabbat, amikkel biztosan érdemes foglalkozni.

Termékek duplikálása

Az egyik leggyakoribb hiba, amit el szoktak követni webáruházak, az a termékek duplikálása. Használni kell a canonical címkét, ami azt jelenti, hogy meg kell jelölni a legfontosabb szülő terméket a “rel=canonical” címkével. Ezzel mutatjuk a Google-nek, hogy vannak nagyon hasonló termék aloldalak, de csak azt az egyet vegye figyelembe. A többi annak az egynek a különböző verziói. Pl: csak a szín különbözik.

A Google részletes leírását itt olvashatod:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls

A sebesség

A webshop sebessége nem olyan jelentősen számít be a rangsorolásba, mint ahogy azt sokan beállítják. Fontos, hogy a konkurenciához képest ne legyünk lemaradva. De ez mindenre igaz.

Csak annyira érdemes foglalkozni vele, amennyire a konkurencia.

A Google Page Speed Insights számos technikai javaslatot fog adni a javításra, amit csak meg kell mutatnod a fejlesztődnek. Ő tud rajta dolgozni, kivéve, ha bérelhető webáruházról van szó.

Képek optimalizálása

A képek jelentősen ronthatják a sebességet és sok kép keresési találatot bukhatunk el, ha nem megfelelően vannak optimalizálva.

Érdemes csökkenteni a méretüket, annyira, hogy ne romoljon a minősége, de mégis a lehető legkevesebb helyet foglalja.

A megfelelő elnevezés, a kulcsszó a kép címében is létfontosságú. Termékek esetében a termék neve, kategóriáknál pedig a kategória neve lesz a kép neve.

Ha több képet töltesz fel egy termékhez, akkor legyen különbség az elnevezésükben.

Melyik webáruház rendszert válasszam?

Magyarországon a felsorolt webáruház rendszerek népszerűbbek és ezekhez kisebb-nagyobb mértékben lehet találni fejlesztőket. 

A felsorolt rendszerek között nincs nagy különbség SEO szempontból. Mindegyikkel el lehet érni jó eredményeket és a Google rangsorolását ez önmagában nem befolyásolja.

Az egyedi fejlesztéseknél természetesen minden a fejlesztőn (és ha van, a SEO szakemberen) múlik.

Ezeken kívül persze számos, kevésbé ismert webáruház rendszer létezik. Alaposan meg kell őket vizsgálni, mielőtt elköteleződnél valamelyik mellett.

Webáruház tanácsadás során segítek kiválasztani a megfelelő webáruház rendszert.

V. fejezet

Webáruházak linképítése

 

A webshop SEO nem lehet teljes, ha nincs linképítés. Az egyik legfontosabb rangsorolási szempont. Linkeket többféleképpen lehet szerezni, de mindegyik idő, energia vagy pénzigényes. A háromból minimum egyet nem lehet megúszni.

Néhány alapszabály a linképítéshez 

Az alábbi szabályokat mindenképp be kell tartani ahhoz, hogy sikereket érj el a linképítéssel:

  • Törekedj a természetességre! Még a vásárolt linkek is lehetnek természetes hatásúak, hogyha azokat ésszel és körültekintően hoztuk létre.
  • Többféle horgonyszöveget használj! Többnyire long tail kulcsszavakat különböző módokon.
  • Többféle aloldalt és a főoldalt is linkelj. Vegyesen kapjanak az aloldalak és a főoldal is linkeket. Ne csak egy-két kiszemelt aloldal kapjon.
  • Szerezz erős és gyenge weboldalakról is linkeket. Mindig a webáruházad erejéhez képest kell mérni, hogy mi számít erősnek vagy gyengének. 
  • A DA és PA értékeket csak viszonyításnak érdemes használni. A moz.com weboldalán ingyenes eszközzel bármelyik weboldal értékét meg tudod nézni. De ez csak összehasonlításnak lesz jó.
  • Minél inkább témába vágó weboldalakról szerezz linkeket. Jók a magazin oldalak is, ha van olyan rovatuk, ami a témához kapcsolódik.

Hogyan gyűjthetek linkeket?

  • Vásárolhatsz olyan szakembertől, akinek vannak kapcsolatai weboldal tulajdonosokkal. A szakemberektől akár még olcsóbban is kaphatod, mintha te jártál volna utána. Időt mindenképpen spórolsz.
  • Felkereshetsz weboldal tulajdonosokat, szerkesztőségeket. Mindenkivel egyenként kell megbeszélni a részleteket.
  • Adhatsz ingyen terméket cserébe a linkért.
  • Adhatsz linket cserébe a linkért.
  • Kereshetsz szakmai fórumokat, ahol elhelyezheted a linkedet. Ezek általában “nofollow” linkek, de kellenek ilyenek is és akár lehet köztük “follow” link is.
  • Külön domain néven indíthatsz blogot, ahonnan linkeled a webáruházadat. Természetesen ehhez fel kell futtatni a blogot.

Összegezve

A teljesség igénye nélkül ezek voltak a legfontosabb tényezők, amik befolyásolják egy webáruház Google-ben betöltött pozícióit. Ezeket a beállításokat, feladatokat mind tökéletesen elvégezni már rengeteg idő és energia, úgyhogy csak akkor érdemes másnak neki állni, ha ezek már tökéletesen mennek.

Kíváncsi vagyok arra, hogy te eddig mit csináltál SEO téren? Milyen eredményeid, kérdéseid vannak? Bámilyen vélemény, tapasztalat jól jön. Oszd meg velem és másokkal, hogy együtt fejlődhessünk. Legfontosabb célom, hogy a magyar kis- és középvállalkozások is sikereket érjenek el a Google-ben és ne csak a nagy “multik” vigyenek el minden hasznot. Számos ügyféllel sikerült több kulcsszó esetén megelőzni vagy méltó versenytársnak lenni a “multik” között. Hiszem, hogy ezt minden témában el lehet érni.

Summary
Article Name
Webáruház keresőoptimalizálás
Description
Részletes útmutató a sikeres webáruház keresőoptimalizáláshoz 2022-ben. Több vásárlót és jobb pozíciókat érj el a webshopoddal a Google-ben.
Author