Most nézzük meg, hogy mit lehet tudni a keresőoptimalizált szövegírásról. Mi a legnagyobb félreértés, amit gyakran még a marketing szakemberek is félreértenek? Mi az az alapvető hiba, ahogy a SEO jellegű szövegírást értelmezik sokan?
Ez egy óriási téma, amiről rengeteget lehet írni. Sok apró részletet kell ismerni, sokszor az adott helyzetben kell szubjektívnek tűnő döntést hozni. Igyekszem összefoglalni és a legfontosabb ismereteket átadni, hogy minél jobban megismerd ezt a szakterületet.
Mi a SEO szövegírás?
A SEO szövegírás az írás olyan formája, amikor egy meglévő felhasználói kérdést tudatosan válaszolunk meg. Az adott kérdésre edukatív, informatív szöveget készítünk. Majd egy következő kérdés esetében ugyanezt tesszük.
Tehát a szövegírás célja edukáció, tudás, tapasztalat átadása, de csak az adott témakörön belül. Mivel választ ad a felhasználók kérdésére, ezért a keresőmotor nagyobb eséllyel jeleníti meg még több felhasználónak. Így potenciális ügyfeleket, vásárlókat terel a weboldalra.
A legnagyobb félreértés a SEO szövegírás kapcsán
A legnagyobb félreértés, ami a SEO szövegírással kapcsolatban elterjedt, hogy a keresőmotoroknak készítjük. A keresőmotornak kell megfelelni. Nem! Ez egyáltalán nem igaz.
A felhasználónak kell megfelelni mindig minden esetben. A potenciális vásárlódnak, ügyfelednek készíted a szöveget. És ha neki megfelelsz, akkor utána a keresőmotor is szívesen fogja megmutatni még több felhasználónak és még többnek és még többnek… És minél több pozitív visszajelzést lát a keresőmotor, annál több felhasználónak mutatja meg a szöveget.
SEO szövegírás előnyei
- Egyszer dolgozol a szövegekkel és évek múlva is hozhatnak látogatókat a weboldaladra.
- Az egész weboldal SEO értéke növekszik.
- Belső linket adhatsz más tartalmaidnak. (belső linkelés külön cikkben)
- Felhasználhatod más online marketing eszközökkel együtt. Pl. posztolhatod Facebookon, kiküldheted hírlevél listára a cikkeket, stb.
- Szakértői státusz kiépítése.
- Márkaismeret bővítése.
- Számos konkurenciát megelőzhetsz.
SEO szövegírás hátrányai
- Sok munka egy-egy igazán jól elkészített szöveg. Bár az AI eszközökkel már ezt is gyorsabban lehet elkészíteni, amiről még lesz szó a cikkben.
- Sok cikket kell elkészíteni. Egy cikktől ne várj eredményt. Témától függ, de ahogy a konkurencia gyártja a tartalmat, úgy egyre több tartalom kell ahhoz, hogy egy új weboldal látható eredményeket érjen el.
Mire használhatjuk a SEO jellegű szövegírást?
Sokféle szöveget lehet készíteni egy weboldalra, de nem kell minden esetben a SEO fókuszt előtérbe helyezni. Például egy híroldalon az aktuális politikai vagy gazdasági hírek megírásához nem kell alkalmazni.
Ahol viszont többnyire érdemes használni:
- Szolgáltatás szöveg
- Szakmai cikk/blog
- Kategória szöveg webáruházban
- Termék leírás webáruházban
- Bemutatkozás
SEO szövegírás folyamata
Több részből áll a szövegírás folyamata. Az alábbi pontokon mindenképp végig kell menni, ne hagyd ki egyiket sem.
1, Kulcsszókutatás
Minden SEO tevékenység a kulcsszókutatással kezdődik. Ez egy külön szakterület, tehát ennek a cikknek a témájába nem fér bele a részletes bemutatása. A lényeg, hogy ingyenes eszközökkel gyűjtsd össze a kulcsszavaidat. Ebben az esetben azokat, amikre érdemes szöveget készíteni. Így tudni fogod, hogy szövegenként mi a kulcsszavad. Akkor tudni fogod, hogy miről írj és elkezdheted a szövegrást. A Kulcsszókutatás című cikkben írtam róla részletesen.
2, Mi a vásárlói szándék?
Minden keresés, amit a felhasználók indítanak más célból indulhat. Attól függően, hogy mi a szándéka az adott témakörben. Van, aki már vásárolni szeretne. Van, aki csak érdeklődik egy téma iránt, mert szinte semmi információja nincsen. Ezért a szándéka is más lesz, amikor a keresőmotort használja.
Keresési szándék:
a felhasználók több információt szeretnének egy adott témáról, termékről vagy ágazatról. Példa: “a legjobb szerszámok”.
Navigációs szándék:
a felhasználók egy adott webhelyet vagy oldalt szeretnének meglátogatni. Példa: “A Milwaukee szerszámok típusai”.
Kereskedelmi szándék:
a felhasználók egy terméket/szolgáltatást kívánnak vásárolni. Példa: “Milwaukee szerszámok vásárlása”.
3, Anyaggyűjtés
Akármilyen szakértője vagy a témának az anyaggyűjtést ne spórold meg.
- Nyiss inkognitó ablakot
- Keress rá az adott kulcsszóra
- Olvasd el az első 10-15 találatot a Google találati listájáról.
- Nézd meg a kulcsszó javaslatokat.
Minden információ, kulcsszó, amit találsz még fontos lehet, ezért jegyzeteld le. Ne akarj emlékezetből írni. Mindent azonnal írj le egy vázlatba, amit az anyaggyűjtés során szerkesztesz, bővítesz.
4, Szöveg címe és a H1
Biztosítani kell, hogy a cím vonzó legyen az olvasók számára azáltal, hogy a szükséges információt kínálja: ez fogja őket arra ösztönözni, hogy rákattintsanak a találatra. Tartalmaznia kell a szöveg kulcsszavát. Legyen beállítva, hogy a cím automatikusan H1 html formázást kap. WordPressben és sok más rendszerben alapértelmezett.
A megfelelően optimalizált cím:
- Növeli az organikus átkattintási arányt (CTR).
- Növeli az oldal megtekintését.
- Javítja a rangsorolást.
- A címnek segítenie kell az embereknek és a keresőmotoroknak meghatározni, hogy miről szól a szöveged, és milyen információ található az oldaladon.
5, Bevezető szöveg
Közvetlen a cím után következik. Ennek is tartalmaznia kell a szöveg kulcsszavát, akár még szinonímát is. Ragozott formában, természetes módon.
Keltse fel az érdeklődést a szöveg iránt. 5-10 sor hosszúságú elég lehet.
Az embereket “le kell horgonyoznod” az oldaladhoz, megakadályozva, hogy az első néhány sor elolvasása után elhagyják azt.
A bevezetővel már az elejétől fogva egyértelművé kell tenned:
- Mit fog nyerni az olvasó.
- Milyen kérdésekre kap választ.
- Hogyan fog a tartalom segíteni neki a megoldás megtalálásában.
- Miért érdemes tovább olvasni.
6, A szöveg struktúrája
A szövegnek egy logikus, átlátható szerkezettel kell rendelkeznie, amit a témához tartozó altémák adnak meg. Az egyértelmű címsorok kulcsfontosságúak mind az olvasók, mind a Google számára. A szövegeden belül minden egyes új pontot H2, H3 és H4 címszavakkal kell feltüntetni. Emellett próbáld meg beépíteni a kulcsszavakat az alcímekbe.
Legyen természetes, semmiképp se eröltesd, de az alcímek többségében szerepeljen a fő kulcsszó vagy helyenként egy-egy szinoníma.
7, Összegzés, zárszó, befejezés
Akárhogyis hívjuk, érdemes egy rövid befejezés jellegű szöveget készíteni a cikk végére. Itt összegzed a cikk tanulságait, a legfontosabb információkat.
El tudsz könnyebben helyezni olyan belső linkeket, amik a szöveg egyik részéhez sem passzolnak, de azért érdemes linket adni.
8, Meta leírás készítése
A meta leírás röviden összefoglalja az oldal tartalmát, azzal a céllal, hogy növelje az átkattintási arányt. Ha kellően érdekes és tartalmazza a kulcsszót, akkor a Google megjeleníti a felhasználóknak. Nem kötelezően, ez rajta múlik. Lehet, hogy a szövegből máshonnan vesz ki információkat, de ez nem probléma. Minimum 140 és maximum 160 karakter között kell lennie a terjedelemnek. Ajánlom a Meta leírás jelentése című cikket is.
Például…
9, Képek, videók feltöltése, optimalizálása
Az egyedi képek, Youtube videók szintén értékesebbé teszik a szöveget. Ha a képek megfelelően vannak optimalizálva, akkor a képtalálatok között jól teljesíthetnek, amitől a szöveg is értékesebb lesz. Ugyanez igaz a Youtube videóra is, ami pedig a videós találatok között szerepelhet jól.
Alapelvek a keresőoptimalizált szövegíráshoz
Az olvashatóság
A SEO szövegírás egyik alapelve, hogy a szöveg olvasható legyen. Ha a szókincsed túlságosan bonyolult, vagy éppen ellenkezőleg, az olvasó szintje túl magas ahhoz, amit írsz, elveszítesz egy érdeklődőt.
Ha a szöveged nehéz azok számára, akiknek el kell olvasniuk, ne várd, hogy megosszák, kedveléseket kapjon vagy konverziókat generáljon. Ismerned kell a közönségedet.
A szakembereknek nem fog tetszeni egy második-harmadik osztályos olvasási szintű szöveg. Ebben az esetben el kell nyerned a bizalmukat azzal, hogy profi vagy, és a magasabb végzettségű szakemberek közönségét célzod meg.
Milyen a jó SEO szövegíró?
A SEO szövegírónak empatikusnak kell lennie. A webes szövegek írásának szakértője, aki magas szintű ismeretekkel rendelkezik a SEO-írás terén. Ismeri a webhely keresőmotorok számára történő optimalizálásának technikáit, és minőségi SEO szövegek írásával dolgozik egy projekt organikus rangsorolásának javításán.
Jól kell értenie, hogy a célközönség hogyan keres a márka szolgáltatásaihoz és/vagy termékeihez kapcsolódó témákra.
Az a rossz hírem, hogy a SEO szövegíró feladata nem ér véget a cikk publikálásával. Figyeld a Google Search Console statisztikáját hétről hétre, hónapról hónapra. Minél több cikket írtál a weboldalra, annál több eredmény fog születni. Hogyan teljesítenek a cikkek? Milyen kulcsszóra ér el eredményt és mire nem? Hány kattintás? Milyen pozíciók? Nagyon részletes és ingyenes statisztikát nyújt a Search Console, úgyhogy érdemes kihasználni, mert a tapasztalatból tanulhatsz igazán sokat.
Ne akard megúszni!
Ez nem amolyan könnyen megússzuk, olcsón és gyorsan letudjuk munka. Csak akkor vágj bele, ha tényleg bele tudod tenni az időt, energiát, pénzt minimum 4-6 hónapon keresztül. Készüljön heti 1-2 minőségi szöveg és utána értékeld ki az eredményeket. Akár te, akár egy munkatársad dolgozik vele.
Kerüld a kulcsszóhalmozást
A kulcsszóhalmozás azt jelenti, hogy a szöveg hosszúságához képest túl sokszor szerepel a kulcsszó. Ez egy meglehetősen viszonylagos téma. Akik konkrét mennyiségeket mondanak, azok nem járnak el hitelesen, mert olyat nem lehet mondani, hogy nyolcszor legyen benne a kulcsszó a szövegben vagy éppen tizenhatszor. Van, aki 3%-ot mond és van, aki bővítményt vagy szoftvert használ ennek jelzésére. Én inkább a tapasztalatot és a józan észt mondanám a legjobb tanácsadónak.
A szoftverekkel azért is vigyáni kell, mert a magyar nyelv ragozását és a különböző szó összetételeket nem veszik figyelembe. Ha ragozod, akkor már külön szóként értelmezi, pedig mi is és a Google is tudja, hogy az még ugyanaz a szó.
A szöveg hosszúsága
Gyakran felmerül a kérdés, hogy milyen hosszú szöveget kell írni. Amit az előzőekben a kulcsszóhalmozásról leírtam, az itt is igaz. Nincsen erre egzakt szabály. Ha az anyaggyűjtést megcsináltad, akkor a konkurens szövegek hosszúságát is meg tudtad nézni. Nagyjából olyan hosszúságot készíts te is.
Tévhit, hogy nem olvasnak az emberek és ezért csak rövid szöveget szabad írni. Több mérést, statisztikát is lehet találni a neten, ami arról tanúskodik, hogy a hosszabb szövegek teljesítenek jobban a keresőben. Vagyis erre van szüksége a felhasználóknak.
Használhatom az AI-t szövegírásra?
Ez egy sokkal hosszabb téma, külön cikkben fogok foglalkozni vele.
Csak akkor lehet sikeres egy AI eszköz, hogy ha van tapasztalatod a SEO szövegírás terén. Ha tudod, hogy mi működik és mi nem. Hogy ha az utasítások, amiket adsz az AI-nak, azoktól olyan szöveget készít, ami megfelel a SEO szövegírás elvárásainak. Vagyis értékes a felhasználónak.
Használhatod az AI-t SEO szövegírásra, de ugyanaz a cél. Legyen értékes a szöveg a felhasználónak.
SEO szövegírás oktatás
A SEO szövegírás oktatást 2019 óta tartom vállalkozóknak, munkatársaiknak, szövegíróiknak. Tehát bárkinek, aki az adott weboldalra szakmai tudása mellé a SEO tudást is fel szeretné szedni magára.
Szakgyógyszerész, újságíró, marketinges, pályakezdő szövegíró, webshop tulajdonos, pszichológus. Szálláshely tulajdonos … és még sorolhatnám a különböző szakmákat, témákat, amiben tevékenykedő vállalkozók és szakemberek vettek részt a képzésemen. Mindannyian azt tanulták meg, hogy a saját szakmájukat hogyan tudják úgy átadni az ügyfeleiknek, vásárlóiknak, hogy az értékes legyen számukra.
Gyakran ez az egyetlen megoldás arra, hogy az adott szakma szempontjából elfogadható minőségű, vállalható szövegek szülessenek és közben SEO szempontból is jól teljesítsenek.
Ügyfél visszajelzések
Balázs SEO szövegíró képzése rendkívül hasznos volt számomra. Saját magam kezelem weboldalaimat és mindig is kiemelt cél volt a keresőkben való jó helyezés. Most már újabb szempontokat figyelek amikor írom a weboldal szövegeket és a blog cikkeimet. A képzésen sok újdonságot hallottam, kérdéseimre adott válaszokból érezhető volt, hogy nagy tapasztalattal rendelkezik SEO és szövegírás terén is. A képzést ajánlom szövegíróknak, bloggereknek és mindenkinek aki saját maga kezeli weboldalát.
Pollák László – pollakphoto.hu
Bár online marketing szakértőként előtte is volt valamennyi ismeretem a SEO-ról, viszont a teljes, átfogó képet Balázstól kaptam meg. Célom az volt, hogy a https://sikerosveny.hu weboldalam a keresők találati listájában előre kerüljön, így a oktatás fókuszában legfőképp a SEO-s szövegírás volt. A kapott ismeretek birtokában ma már képes vagyok olyan szakértői blogcikkeket írni, amikkel előre kerülök a keresőkben, így biztosítva azt, hogy megtaláljanak a potenciális ügyfelek.
Válóczi Károly – online marketing-rendszer tervező-kivitelező
Ha érdekelnek a részletek, írj emailt az info@seoacegedert.hu címre.
Gyakori kérdések a SEO szövegírásról
A SEO szövegírás az írás olyan formája, amikor egy meglévő felhasználói kérdést tudatosan válaszolunk meg. Az adott kérdésre edukatív, informatív szöveget készítünk. Majd egy következő kérdés esetében ugyanezt tesszük.
Tehát a szövegírás célja edukáció, tudás, tapasztalat átadása, de csak az adott témakörön belül. Mivel választ ad a felhasználók kérdésére, ezért a keresőmotor nagyobb eséllyel jeleníti meg még több felhasználónak. Így potenciális ügyfeleket, vásárlókat terel a weboldalra.
1. Kulcsszó meghatározása
2. Anyaggyűjtés
3. Vázlat készítése
4. Szöveg szerkezetének elkészítése
5. Szöveg megfogalmazása
6. Formázás, módosítások