A kulcsszó kutatás fontosságát nem lehet eléggé kiemelni. Szeretnél kiugró eredményeket a weboldaladdal minél előbb? Szeretnél tiszta, átlátható tervet arról, hogy hogyan és milyen tartalommal fogsz eredményeket elérni?
A kulcsszó kutatás nem csak a SEO feladatok egyik része, hanem konkrét piackutatást tudsz vele készíteni. Megismered az összes releváns kulcsszót, témakört és tudni fogod, hogy mire van szüksége a célközönségednek. Rengeteg új információt fog adni akkor is, ha már évek óta ezen a területen dolgozol és akkor meg pláne, ha most ismerkedsz vele.
Minden példát, tanácsot és módszert, amit olvasol ebben a cikkben, kérlek, értsd rá a saját témádra! Minden témának megvannak a jellegzetességei, de általánosan elmondható, hogy minden témát ugyanazokkal a módszerekkel lehet elemezni.
Ha elég mélyen, alaposan megcsinálod, akkor konkrét stratégiával fogsz rendelkezni arról, hogy miről és hogyan írj tartalmat. A konkrét SEO stratégia az egyik titka a sikeres weboldalaknak.
Mi a kulcsszó kutatás?
A kulcsszó kutatás az a tevékenység, amikor megkeressük azokat a kulcsszavakat, amik egy adott vállalkozás, weboldal témájához, szolgáltatásaihoz, termékeihez a legjobban illeszkednek. Ezekre érdemes tartalmat készíteni és optimalizálni a weboldalt. Vannak eszközök és lépések, amiket érdemes betartanod ahhoz, hogy sikeres legyen a kulcsszó kutatás.A kulcsszó jelentéséről a Kulcsszó jelentése című cikkben írtam.
Kulcsszó kutatás lépései
1. Buyer persona meghatározása
Marketing témájú írásokból ismerős lehet a „buyer persona” fogalma. A buyer persona az a személy, akinek el szeretnéd adni a termékedet, szolgáltatásodat. Az az ideális vevő/ügyfél, aki a te célcsoportod. Őt szeretnéd megszólítani és meggyőzni. Ha ez sikerül, akkor a buyer persona meghatározása alá tartozó személyek nagy valószínűséggel vásárolni fognak nálad. Illetve azok, akik nagyban hasonlítanak ehhez a személyhez. Természetesen mások is vásárolhatnak, de te kifejezetten rájuk koncentrálsz. Ehhez a személyhez alakítod a kommunikációdat, a cég profilját, kreatív anyagokat, vagyis mindent. Még a kulcsszó kutatást is!
Ha részletesen meghatározod, hogy ki a te ideális buyer personád, akkor ezeket a szempontokat mindenképp vedd sorra:
- Neme
- Életkora
- Érdeklődési területe
- Anyagi helyzete
- Családi helyzete
Ez természetesen kiegészül speciális kérdésekkel, amik a te témádhoz szükségesek. Pl. ha mérnököknek szeretnél értékesíteni egy szoftvert, akkor bele kell venni azt, hogy mérnöki területen dolgozzon.
Hogyan tartozik ez a kulcsszó kutatáshoz? Ha ezeket a szempontokat konkrétan meghatároztad és leírtad, akkor sokkal pontosabb kulcsszó kutatást tudsz csinálni és tudni fogod, hogy milyen kulcsszavakat használj ahhoz, hogy a te buyer personádat megcélozd.
2. Kulcsszavak keresése/ Mik a kulcsszavaid?
Írd össze, hogy mik a te kulcsszavaid! Nem kell sokat írni, de azért a téma nagyságától függően legyen 10-20-50 kulcsszó. Ezeket a kulcsszavakat írd be a Google Kulcsszó tervezőjébe! Még mindig ez a legjobb ingyenes kulcsszó kutató eszköz. Érdemes ezzel kezdeni a munkát és megtudni, hogy a Google mit mutat azokra az ötletekre, amiket beírtál. Valószínű lesznek meglepetések, lesznek olyan kulcsszavak, amikre nem gondoltál volna.
Hogyan használjam a Google Kulcsszó tervezőt?
Ha még nem használtad, akkor itt az ideje. https://ads.google.com/aw/keywordplanner/
A legjobb ingyenes eszköz. Mindenképen ezzel érdemes kezdeni és alaposan kielemezni, az adatokat, amit ad. Ha ez kevés lenne, akkor próbáld ki a cikkben említett többi eszközt.
A kulcsszavakat le is tudod tölteni egy táblázatba, ahol átnézheted részletesen őket. Ebben a táblázatban úgy rendezed a kulcsszavakat, ahogy neked a legjobban átlátható és használható később is. Tehetsz megjegyzéseket, jelölheted őket különböző színekkel és szűrheted különböző szempontok szerint. Egy nagyobb témánál erre mindenképp szükség lesz.
Azt is jelöld, hogy milyen jellegű tartalomra van szükség az adott kulcsszónál. Milyen típusú kulcsszavak léteznek? Erről lesz szó a következő pontban.
3. Kulcsszó típusok
A kulcsszavak lehetnek:
- Főoldali kulcsszavak
- Gyűjtőoldali kulcsszavak
- Blog bejegyzések kulcsszavai
- Termék jellegű kulcsszó
- Szolgáltatás jellegű kulcsszó
Ettől függ, hogy hol és hogyan fogod felhasználni. Hogyan lehet ezt kideríteni? Írd be a keresőbe a kulcsszavakat, amiket találtál! Milyen tartalmak jönnek fel jellemzően az első 10 találatban? Egy weboldal főoldala? Egy webáruház gyűjtőoldala, ahol számos terméket találhatsz? Esetleg egy blog bejegyzés?
Ez fogja meghatározni, hogy milyen tartalmat készíts rá. Jelöld mindegyik kulcsszónál a táblázatban, mert előbb-utóbb túl sok lesz mindet megjegyezni.
Kulcsszó típusok konverzió és népszerűség szerint
Nagyon népszerű felosztás a kulcsszó népszerűsége, hosszúsága szerinti felosztás. Ez azt jelenti, hogy minden témában vannak nagyon tág és ezért sok keresést előidéző kulcsszavak és vannak olyanok, amik már annyira speciálisak, hogy sokkal kevesebb keresés érkezik rájuk, de éppen ezért könnyebb is eredményt elérni velük kapcsolatban. Ezek pedig a head, body, long tail kulcsszavak.
„Head” kulcsszavak
Ezek a legnépszerűbb kulcsszavak egy témán belül. A legtöbb keresés ezekre érkezik. Általában egy szóból áll. Az „utazás” kulcsszóra 6600 keresés érkezik átlagosan havonta. Ez egy tipikusan head kulcsszó.
Előnye, hogy ha jó helyen szerepelsz rá, akkor nagyon sok látogatót vonz és ebből arányaiban nyilván sokan is vásárolnak. Hátránya, hogy nagy a verseny rá, ezért nehezebb jó helyezést elérni és nehezebb megtartani is, ebből következően több energiaforrásra van szükség hozzá. Az is fontos tényező, hogy akik ezeket a kulcsszavakat írják be, azok még nem feltétlen vásárolni vagy szolgáltatást akarnak igénybe venni.
Ha az utazás példájánál maradunk, akkor azt látjuk, hogy lesz olyan, aki csak az utazását akarja megtervezni vagy ahhoz szeretne hasznos tanácsokat. Nem feltétlen akar utazást lefoglalni egy utazási irodánál.
„Body” kulcsszavak
A body kulcsszavak már hosszabbak és konkrétabb keresési szándékot jelölnek. A „Milánó utazás” ilyen jellegű az utazás témán belül. Általában kevesebb keresés érkezik rá, de persze vannak kivételek. Konkrétabb a keresési szándék, ezért tartalmat is könnyebb létrehozni. Könnyebb eredményt is elérni. Jellemzően 2-3 szó vagy szóösszetétel.
„Long tail” kulcsszavak
A long tail kulcsszavak a leghosszabb kulcsszavak, akár már mondatok is lehetnek. Könnyű eredményt elérni rájuk, mert kevesebben foglalkoznak velük és konkrét, pontos szándékot jeleznek. Önmagában egy-egy ilyen kulcsszó kevesebb kattintást fog eredményezni, de azokból arányaiban többen fognak vásárolni.
A long tail kulcsszavak is egyre népszerűbbek, úgyhogy számítani lehet arra, hogy egyre többen fogják megcélozni tartalommal őket minden témában.
Vásárlási szándékot jelző kulcsszavak
Ezek azok a kulcsszavak, amiknél a látogató tudja, hogy mire van szüksége, szeretne vásárolni, szolgáltatást igénybe venni. Ezek a legjobban konvertáló kulcsszavak. Nagyon értékesek és rendkívül jól tudják erősíteni a fő kulcsszavakat.
Ilyenek lehetnek:
- akciós laptop
- laptop leárazás
- laptop rendelés
- laptop házhoz szállítás
Minden témában megtalálhatóak ezek a kulcsszavak, használd őket!
Kulcsszó kutató eszközök
Vannak olyan eszközök, amikkel érdemes kiegészíteni a Google Kulcsszó tervező adatait. Kaphatsz új kulcsszavakat, illetve megerősítheted a kapott információkat.
Keywordtool.io
Magyar nyelven is használható. Rendkívül egyszerű, csak írd be a kulcsszót a keresőmezőbe és kilistázza a kulcsszó javaslatokat. Ezt is le lehet tölteni és utána átnézni, elemezni. Minél konkrétabb kulcsszót írunk be, annál kevesebb találatot fog adni.
Answerthepublic.com
Magyar nyelven nem érhető el, de ha tudsz alap szinten angolul, akkor le tudod fordítani a találatokat. Érdemes vele dolgozni, mert jellemzően a long tail kulcsszavakat mutatja meg és nagy jó téma ötleteket kapunk. Az biztos, hogy blog bejegyzésekhez el leszünk látva ötletekkel.
LSIgraph.com
Ez sincs magyar nyelven, de érdemes a legfontosabb kulcsszavakat ide is beírni. LSIgraph.com
Összegzés
Természetesen sok angol nyelvű eszköz áll még rendelkezésedre. Vannak fizetős szoftverek, amiket nem csak kulcsszó kutatásra, hanem konkurencia elemzésre és még sok más SEO-hoz kapcsolódó dologra fel lehet használni. A legnépszerűbb a SEMrush, Ahrefs, SEO Power Suite.
Ha angolul olvasnál a kulcsszó kutatásról, akkor ajánlom figyelmedbe a Moz.com és a Backlinko.com weboldalak ide vágó cikkeit.
A kulcsszó kutatás a SEO alapvető része, de még sok más információt érdemes ismerni az alapokhoz. A SEO alapok című cikkben ezeket foglaltam össze.