Egy webáruház elkészítéséhez a technikai tudáson kívül stratégiai gondolkodásra is szükség van. A tervezés és a felhasználói igények pontos felmérése elengedhetetlen. Ezt nem lehet megtanulni tanfolyamokon és pont ez a legfontosabb. Nincsenek titkos trükkök, módszerek. Arra van szükség, hogy a felhasználó szemével tudjuk látni a témát és kitaláljuk azt, hogy számára mi lesz a legjobb webáruház.
Meg lehet fogalmazni lépéseket a webáruház készítéssel kapcsolatban, amiket minden esetben érdemes többé-kevésbé betartani.
Ferge Balázs vagyok. Webáruházak keresőoptimalizálásával foglalkozom 2016 óta. Számos webáruház készítésében részt vettem. Woocommerce, Opencart, Magento és több zárt forrákódú webáruház rendszerrel is foglalkoztam. A javaslataim alapján lettek felépítve az alapoktól. Ilyenkor minden egyes részletet úgy találtam ki, hogy az megfeleljen az alábbi elvárásoknak:
- felhasználó barát felépítés
- könnyen átlátható
- gyorsan megtalálja a felhasználó, amit keres
- minden kérdésre választ adjon
- technikai szempontból is megfeleljen a Google elvárásainak
Minden esetben látogatottság növekedést, több vevőt hoztak a javaslataim.
Egy webáruház fejlesztésének több lépése van. Több szakember dolgozik össze az ügyféllel, hogy a lehető legjobb és leghatákonyabb webáruház épüljön fel.
Fontos különválasztanod azokat az elképzeléseket, amik számodra lényegesek és azokat, amiktől valóban hatékony lesz a webáruház. Ezek bizony nem mindig esnek egybe! A legtöbb részletben érdemes valamelyik szakember véleményét megkérdezni és jól átgondolni.
Így én egy webáruház elkészítését felhasználó szemmel is tudom nézni és minden javaslatomat ez alapján készítem el. A legjobb SEO eredmények eléréséhez ez nélkülözhetetlen.
Konzultáció az ügyféllel
Az a legfontosabb, hogy az ügyfél tisztában legyen a tényekkel. Nem szabad rózsaszín cukormázas elképzeléseket előadni, ami rettentően tetszeni fog neki, de aztán kiderül, hogy ez nem teljesen van így. Ez a weboldal fejlesztő és a SEO szakember feladata.
Egy Webáruház tanácsadás során minden lépésben segítünk és az ügyfél számára legjobb megoldásokat fogjuk használni.
Kérdések, amikkel kapcsolatban reálisan kell látnia az ügyfélnek:
Webáruház rendszer kiválasztása
Számos webáruház rendszer elérhető. Mindegyiknek más és más előnye és hátránya van. Először azt kell eldönteni, hogy melyik legyen. Mi dolgoztunk már mindegyik népszerű rendszerrel, ezért a tanácsadás hozzá tartozik a munkánkhoz. Nem vagyunk elköteleződve egyik rendszer mellett sem.
A döntést az ügyfél hozza meg, de minden információt, tapasztalatot átadunk, ami hasznos lehet.
Bérelhető, nyílt forráskódú vagy zárt forráskódú webáruház legyen?
Ezzel kapcsolatban írtam már cikket, ami megkönnyíti a 3 nagyobb típus közötti választást: Webáruház típusok összehasonlítása
Azt le kell szögezni az elején, hogy minden vállalkozás más és más, tehát mindenkinek más működik jobban.
A webáruház elkészülésének ideje
A webáruház elkészítése 1-2 hónaptól egészen 6 hónapig is húzódhat. A projekt bonyolultságától, az egyeztetések hatékonyságától, a fejlesztő gyorsaságától és az ügyfél hozzáállásától is függ.
Bármelyik részlet meghosszabbíthatja a munkát, ezért menet közben minden tényezőt meg kell figyelemmel kell kísérni.
Mikor hoz nyereséget a webáruház?
Mindenki erre kíváncsi. Nyilván az a cél, hogy minél előbb profitot termeljen, de ezt is rengeteg tényező befolyásolja és nem a webáruház készítőjétől függ elsősorban. Persze, ha gyenge webáruházat épít, akkor az a profitra is hatással lesz.
De a webáruház elindítása után végzett online marketing munka hatékonysága befolyásolja jelentősen a bevételt. Ezt az elején még nem lehet látni, úgyhogy erre vonatkozóan senki nem mondht hiteles előrejelzést. Ne is várd el!
Az ügyfélnek is időt kell tennie a projektbe
Az ügyfél együttműködése nélkül nincs gördülékeny, gyors és hatékony munka. Biztosítania kell szükséges anyagokat, információkat. Meg kell néznie és véleményeznie a készítés során a webáruházat.
Tehát az elején tisztázzuk, hogy ő is szánjon rá időt, energiát.
Nem az ő ízlésének kell elsősorban megfelelni, hanem a szakmai szempontoknak
Valamilyen szinten az ügyfélnek elégedettnek kell lennie a webáruházzal, de meg kell értenie azt, hogy ez egy bevételtermelő eszköz. Nem egy dísztárgy, amit kiteszek a polcra vagy egy drága piros sportautó, amit mutogatok a haveroknak és egyébként semmi értelmes funkciója nincsen.
A webáruház egy bevételtermelő eszköz, ami a cégedet teszi nyereségessé, ha jól építed fel.
Ezért elsődlegesen hinni kell a szakembereknek minden egyes részlet megtervezése során. Ha már megbíztad őket, akkor hadd csinálják a dolgukat.
Ha a legfontosabb dolgokat átbeszéltük az ügyféllel, akkor a szakemberekkel is egyeztetni kell. Természetesen ez történhet úgy is, hogy együtt átbeszélünk mindent az ügyféllel és a szakemberekkel. Ez már csak egyeztetés kérdése.
Kulcsszó kutatatás, konkurencia elemzés
A kulcsszó kutatás minden webáruház alapja. Ha elég részletes és alapos, akkor sok kulcsszót kell megtalálni, amik hasznosak lesznek. Így tudsz a vevőid nyelvén szólni és azokat a kifejezéseket használni, amikre ők keresnek. Ezt már az elején meg kell csinálni, mert a kategóriák, címkék és minden más aloldal elnevezése ez alapján lesz kitalálva.
Ha a megfelelő kulcsszavakat használjuk, akkor az alapok rendben lesznek ahhoz, hogy majd jól teljesítsenek az aloldalak. Ha nem jók az elnevezések, akkor már az elején félre csúszik.
Ehhez SEO szakértő szükséges, akinek ebben van tapasztalata.
Weboldal felépítésének megtervezése
A kulcsszó kutatás alapján meg lehet tervezni a webáruházat. A menüsor, az oldalsáv, a lábléc és minden más részlet is ez alapján áll össze. A SEO szakértő átküldi a fejlesztőnek, grafikusnak a javaslatait és egyeztetnek. A grafikus készít egy tervet, amit még lehet módosítani, ha az ügyfél kéri.
Javítások, módosítások egyeztetések alapján
Persze egyeztetni kell a fejlesztés különböző állomásain. Időnként az ügyfél is nézze meg és mondja el az elképzeléseit, meg kell beszélni a felmerülő kérdéseket.
Előfordulhat, hogy erre csak egy alkalommal van szükség, de az is lehet, hogy többször. A lényeg, hogy haladjon a projekt, álljon össze a webáruház és működjenek a funkciók.
Webáruház átadása
A webáruházat át kell költöztetni a fejlesztői felületről, át kell adni az ügyfélnek. A fejlesztő megmutatja, oktató anyagot készít az admin felületről, hogy használni tudja az ügyfél.
Le kell tesztelni a működést, próbavásárlásokat kell csinálni. Tehát itt már módosításokat nem lehet csinálni, legfeljebb külön megállapodás esetén.
Összegezve
Az említett lépéseket kövessük minden webshop készítése során, hogy minden szempontból sikeres webáruházat adjunk át.
Ha több százezer forintot és hónapokat meg szeretnél spórolni a felesleges hibák elkerülésével, akkor vásárold meg a “Bevételnövelés SEO-val” című könyvet! Utána érthető lesz a SEO!