Webáruház típusok összehasonlítása

A megfelelő webáruház rendszer kiválasztása befolyásolni fogja a kiadásokat, a bevételt és számos technikai problémát és kihívást vethet fel. Ha nem vagyunk erre felkészülve, akkor váratlanul érhetnek. Ön ismeri a webáruház típusokat?

Ha webáruház indításról esik szó, akkor az első és legfontosabb kérdés, amit el kell dönteni, hogy milyen rendszer alatt működjön az a webáruház?

Sokan hallottak már egyik- másik rendszerről, talán vannak tapasztalatok is egyről, de nagyon ritka, hogy teljes képe legyen valakinek az összes lehetséges webáruház típusról. Pedig az előnyeiket és hátrányaikat kell jól megismerni ahhoz, hogy az adott vállalkozás számára legjobb döntést hozhassa meg.

Alapvetően három fő típust lehet megkülönböztetni. Nincsen mindenki számára tökéletes rendszer és nincsen készen kapott tökéletes megoldás sem.

A három fő webáruház rendszer típus:

  • Bérelhető webáruház
  • Nyílt forráskódú webáruház
  • Zárt forráskódú webáruház

Kinek lehet szüksége webáruház rendszer kiválasztására?

  • Aki új webáruházat akar indítani.
  • Aki le akarja cserélni a régit, mert elavult vagy nem vált be.

Ha meg tudjuk határozni, hogy melyikre van szükségünk, akkor az egyik legfontosabb hosszútávú döntést meghoztuk a vállalkozással kapcsolatban.

Ebben a cikkben segítek a döntésben. Nem döntök Ön helyett, csak felvázolom azokat a legfontosabb információkat, amiket több év és több tucat webáruház keresőoptimalizálása során tapasztaltam. Előnyök, hátrányok, jellemzők és lényeges információk a legjobb webáruház rendszer kiválasztásához vagy éppen a régi újra cseréléséhez.

Webáruház rendszer kiválasztása

Egy webáruház rendszer kiválasztása több tényezőn múlik. Mindegyiket figyelembe kell venni ahhoz, hogy a legjobb döntés szülessen meg. Ezek közül kettő nagyon jelentős.

Meg kell vizsgálni:

  • Pénzügyi szempontból
  • Marketing szempontból

1, Pénzügyi szempont

A megfelelő webáruház kiválasztása jelentős mértékben pénzügyi döntés. Óriási különbségek lehetnek az elindítás terén, hogyha egy bérelt rendszer éves költségét hasonlítom egy nyílt vagy zárt forráskódú rendszer lefejlesztéséhez.

Ha az adott vállalkozásnak nincs pénzügyi forrása arra, hogy saját rendszert fejlesszen le, akkor nyilván más választás nem marad.

Ha van rá forrás, akkor is mérelegelni kell és pontos pénzügyi tervet kell készíteni ahhoz, hogy az összes többi költséggel együtt milyen kiadásokkal lehet számolni a következő 1 évben. Ez nagyon fontos, hiszen egy webáruház elindítását követően 1 év minimum kell ahhoz, hogy igazán jól elkezdjen bevételt termelni. Természetesen ez változhat pozitívan és negatívan is, de az elején a pénzügyi tervezés során fel kell készülni a legrosszabb lehetőségekre is. Számos probléma adódhat, ami kedvezőtlenül hathat a bevételekre.

  • Plusz kiadások merülhetnek fel.
  • Drágább beszállítótól kell vásárolni a termékeket vagy éppen a meglévő beszállító emeli az árait.
  • Több termékre, nagyobb kínálatra van szükségünk, mint amivel terveztünk.
  • A futárszolgálat is drágulhat.
  • Új szabályozások, új jogszabályok lépnek életbe, amihez a megfelelés további kiadásokat jelent.
  • Más szakembert is be kell vonni, amire nem számítottunk, pl. jogász.

Még ezeken kívül is előfordulhatnak kiadások, ezért fontos a pénzügyi tervezés az elején.

A marketing kiadásokkal is számolni kell, hiszen anélkül nem fogják megtalálni a webáruházat annyian, hogy folyamatos és növekvő bevételünk legyen. Erről a következő pontban lesz szó, de a pénzügyi tervezés során fontos, hogy minimum 1 éves keretünk legyen a marketing kiadásokra. Akkor is, ha kiszervezzük és akkor is, ha saját magunk csináljuk. Mindkettőre legyen terv, hogyha nem hozza a megfelelő bevételt 1 év múlva sem, akkor honnan lesz további pénzügyi forrás.

2, Marketing szempont

Marketing szempontból is fontos a tervezés az elejétől fogva. Melyik online marketing eszközzel fogunk folyamatosan egyre több látogatót terelni a webáruházba? Hogyan fogjuk ezt tenni? Mik lesznek a költségei ennek? Van rá akkora keret, hogy 1 évig tudjuk finanszírozni?

Több online marketing eszköz is működhet. Az egyik legjobb eszköz, amivel folyamatosan, értékes látogatókat tudunk terelni a webáruházba, az a keresőoptimalizálás. Ha a Google találati listáin is szeretnénk jó helyezéseket elérni és egyre több látogatót hozni onnan, akkor az adott webáruház rendszer optimalizálhatóságát is ismerni kell. Alapvetően mindegyik optimalizálható és mindegyikkel el lehet érni eredményeket, de mindegyikkel egy kicsit máshogy. Sok különbség van köztük és ezeket használni és ismerni kell megfelelően.

A webáruház rendszere meghatározza, hogy mennyi mozgásterünk van. A bérelt rendszereknél van a legkevesebb, hiszen csak azt tudjuk megvalósítani, amire az a rendszer lehetőséget ad.

A nyílt és zárt forráskódú rendszerekhez már bármit le lehet fejleszteni, csak egy ügyes és megbízható fejlesztő szükséges hozzá. Persze ebben az esetben magasabb költségekkel kell számolni.

Bérelhető webáruház rendszerek

A bérelhető webáruház rendszerek esetében gyakorlatilag egy szolgáltatást kapunk a havi vagy éves díjért cserébe. Az adott szolgáltató előre lefejlesztett rendszerét adja nekünk bérbe. Ide csak fel kell töltenünk a termékeinket, szövegeket, információkat. Sokkal gyorsabban elindulhatunk vele, mint a saját webshopokkal.

Mik azok a bérelhető webáruház rendszerek?

Ma Magyarországon több bérelhető rendszerrel is lehet találkozni. A két legnépszerűbb rendszer a Shoprenter és az Unas rendszere, de azért, hogy ne csak a nagyokat említsük, létezik még a Corin webshop rendszer is.

Illetve külföldi bérelhető webáruház rendszer a Shopify. Ez is egyre népszerűbb és számos előnnyel rendelkezik a hazai bérelhető rendszerekhez képest. Részletes cikket írtam róla Shopify SEO címmel.

Bérelhető webáruház rendszerek költségei

Előre meghatározott szolgáltatásaikat különböző csomagokban teszik elérhetővé, attól függően, hogy milyen funckiókra van szükség és mekkora termék mennyiségről beszélünk. Az áraik ez alapján változnak. A weboldalukon érdemes megnézni az áraikat.

Napközben elérhető magyar nyelvű telefonos ügyfélszolgálattal rendelkeznek a magyar bérelhető rendszerek, így bármilyen kérdés esetén lehet őket hívni. Segítőkészek és kedvesek, de természetesen vannak szolgáltatások, amikre külön díjat számítanak fel. A külföldi bérelhető webáruházak eseében pedig angol nyelvű ügyfélszolgálatra lehet számítani, mint pl. a Shopify.

Mik lehetnek ezek az egyedi költségek?

  • Ha egyedi kinézetet szeretnénk a webáruháznak.
  • Ha egyedi menüsort szeretnénk.
  • Ha extra funkciókat szeretnénk.
  • Ha olyan külső eszközzel, rendszerrel szeretnénk összekötni a webáruhzat, amire nincs lefejlesztve az adott rendszer.
  • Ha valammilyen hiba okán vissza kell állítani egy előző állapotot.

Fix és javasolt költségek bérelhető webáruház rendszereknél

  • Éves vagy havi bérleti díj.
  • Levelező rendszer, email fiók használata.
  • Domain név éves díja (amennyiben áthoztad vagy eleve itt foglaltad le)
  • A termékek és a tartalom feltöltése. Ha te csinálod az időd megy el rá, ha megbízol valakit, akkor költség.
  • SEO szolgáltatások. Ha a keresőből is szeretnél vásárlókat, akkor a webáruházat optimalizáltan kell elkészíteni.

Illetve ezen kívül még sok más kiadás is adódhat, ha feszegetjük a határainkat. Természetesen ez attól is függ, hogy mennyire akarunk újítani, mennyire vagyunk kísérletezgetős kedvűek. Ha megelégszünk azokkal a funkciókkal, amik alapértelmezetten elérhetőek, akkor ilyen problémánk nem lesz.

Több futár céghez és a legnépszerűbb számlázó programokhoz is van beépített integráció, amivel könnyen összeköthető a saját fiókunk.

Fontos tényező lehet az is, hogy a fenntartási költségei magasabbak, mint egy saját webshop esetében. Ha saját webshopom van (nyílt vagy zárt forráskódú), akkor a domain név és tárhely bérlés éves költségével kell csak számolnom, ami kevesebb, mint a bérelhető rendszerek díjszabása. Főleg, ha éppen emelnek rajta, ahogy nem régen megtették.

Bérelt webáruház rendszerek és a SEO

Bármelyik rendszerrel el lehet érni jó helyezéseket a Google találati listáin. Az én tapasztalatom is az, hogy SEO szempontból megoldható a folyamatosan növekvő látogatottság. Természetesen minden téma más. Elképzelhető az a szint, ahol már elérjük az adott rendszer határát és a további növekedéshez olyan fejlesztésekre lenne szükség, amihez más rendszer kell.

Illetve vannak olyan témák, amiknél sokkal hatékonyabb és könnyebb lenne, ha már az elejétől fogva lenne lehetőség pl. a keresőre optimalizált címke aloldalak készítésére vagy a menüsor tesztelésére. Az előzőre egyáltalán nincs lehetőség, az utóbbira pedig arányaiban eléggé nagy költségek árán.

A Shoprenter keresőoptimalizálásáról és az Unas keresőoptimalizálásáról is írtam egy-egy cikket, amit ajánlok azoknak, akik érdeklődnek ezen rendszerek iránt.

Bérelhető webáruház rendszerek előnyei

Akkor foglaljuk össze a bérelhető webáruház rendszerek előnyeit:

  • Olcsóbb indulási költségek.
  • Gyorsabb indulás lehetséges.
  • Segítőkész, kedves, magyar / angol nyelvű telefonos ügyfélszolgálat.
  • Számlázás, futár, illetve plusz funkciók integrálása ingyenesen.
  • Nincs szükség külön fejlesztőre. (kivéve, ha a rendszeren belül szeretnénk módosításokat elvégezni, pl. css fejlesztés)

Bérelhető webáruház rendszerek hátrányai

A bérelt webáruház rendszerek hátrányai a következők:

  • Több éves összevetésben olcsóbbra jöhet ki a saját rendszer fenntartása. Főleg akkor, ha saját kinézetet, plusz funkciókat készíttetünk.
  • Kisebb a mozgástér kinézet terén. Az egyedi kinézetet olcsóbban el tudjuk készíttetni.
  • Kisebb a mozgástér funkciók, alkalmazások terén. Az egyedi funkciókat olcsóbban tudjuk lefejlesztetni.
  • Kisebb a mozgástér SEO téren.
  • Bármennyit is termel éppen a webshop, a fenntartási költségek magasabbak, mint egy saját webáruház esetén.
50-1-seo-modszer-hatterkep

Nyílt forráskódú webáruház rendszerek

A nyílt forráskódú rendszerekről valószínűleg mindenki hallott már, csak a konkrét elnevezések jobban ismerősek lehetnek.

Nyílt forráskódú webáruházak:

  • Woocommerce
  • Magento
  • Opencart
  • Prestashop

Van még sok, de ezek a legnépszerűbbek Magyarországon.

Fontosabb információk a nyílt forráskódú webáruház rendszerekről

A jellegzetességeihez tartozik, hogy minél elterjedtebb egy ilyen rendszer, annál gyorsabban fejlődik és készítenek rá különböző pluginokat szerte a világon. Bárki fejlesztheti, bárki ismerheti a kódot és ennek köszönhetően minden igény, elvárás, ami egy webáruházzal kapcsolatban jelentkezik, arra megoldást is nyújtanak. Ebből adódóan az a megoldás lehet gyenge és kiváló is. A pluginok akár árthatnak is a weboldalnak, hogyha ész nélkül telepítgetjük fel őket, utána pedig nem frissítjük.

Itt is van egy keretrendszer, amit viszont kedvünkre alakíthatunk, tovább fejleszthetünk. A népszerűbb rendszerekhez, mint pl. a Woocommerce, elég sokan értenek is, így könnyű fejlesztőt találni hozzá.

Nyílt forráskódú webáruház rendszerek előnyei

  • Könnyen módosítható, fejleszthető.
  • SEO téren is minden megvalósítható.
  • Olcsóbb, mint a zárt forráskódú rendszerek.
  • Saját webáruházzal rendelkezünk.
  • A kiadásokat minimalizálhatjuk, ha éppen arra van szükség.

Nyílt forráskódú webáruház rendszerek hátrányai

  • Drágább az indulási költség, mint a bérelhető rendszereknél.
  • Bármilyen módosításhoz a fejlesztőt kell megfizetni.
  • Nincs olyan telefonos segítségnyújtás, mint a bérelhető rendszereknél. (fórumok, Facebook csoportok viszont vannak)

Zárt forráskódú webáruház rendszerek

A zárt forráskódú rendszereket alapjaiból kezdve a programozó építi fel. Olyan rendszert készít, amilyet csak akarunk akár a funkciók, akár a kinézet terén. Vannak témák, ahol ez alapvető fontosságú, mert olyan jellegű extra funkciókra van szükség, amiket már nyílt forráskódú rendszerrel sem érdemes megcsinálni.

Alapvetően elmondható, hogy biztonságosabbá tehető, mint a nyílt forráskódú rendszerek. De ez azért csak feltételes mód, mert nagyon sok múlik a fejlesztőn. El lehet rontani egy egyedi fejlesztést is, hogyha olyan fejlesztővel dolgozunk együtt.

Zárt forráskódú webáruház rendszerek előnyei

  • Bizonyos funkciókhoz, feladatokhoz ez ajánlott.
  • Biztonságosabb, ha megfelelően van felépítve.
  • Nincsenek korlátok, szabadon alakítható, fejleszthető.

Zárt forráskódú webáruház rendszerek hátrányai

  • Jóval drágább is lehet, mint egy nyílt forráskódú rendszer.
  • Megbízható, hozzáértő fejlesztőt még nehezebb találni, mint egy nyílt forráskódú rendszerhez.
  • Minden módosításhoz a fejlesztő szükséges.
  • Mivel kevesebben értenek hozzá, ezért az óradíjuk is magasabb lehet. (fejlesztők között óriási különbségek vannak árazás terén is!)
  • Nincs olyan telefonos segítségnyújtás, mint a bérelhető rendszereknél. (a fejlesztőnket hívhatjuk, de nála ketyeg az óradíj:))

Összegezve

Tehát ezt érdemes tudni erről a három webáruház típusról. Fontos megjegyezni, hogy a költségek, díjak szempontjából óriási különbségek lehetnek. Nyílt forráskódú rendszert is fejleszthetnek méregdrágán és zárt forráskódú rendszerhez is találhatunk ügyes fejlesztőt viszonylag olcsón. Ez mindig szerencse és merészség kérdése is, hogy kire bízzuk a webshop elkészítését és karbantartását is. A SEO-ról nem is beszélve!

Mindenki más tapasztalatokkal rendelkezik ebben a témában, mindenkinek más vált be, ezért én nem szerettem volna egyik rendszer mellett sem érvelni. Igyekeztem objektíven, a tapasztalataimból és ügyfeleim tapasztalataiból kiindulni.

Webáruházak keresőoptimalizálásával, a megfelelő webáruház rendszer kiválasztásával kapcsolatosan fordulj hozzám bizalommal!

FERGE BALÁZS
SEO SZAKEMBER, TULAJDONOS
WEBFLOW CONCEPTION KFT.
+36 30 / 699 3815
SEOACEGEDERT@SEOACEGEDERT.HU

Webáruház optimalizálásával kapcsolatos cikkeim a Webáruház optimalizálás című oldalamon olvashatók.

50-1-seo-modszer-hatterkep