Magento SEO – Hogyan optimalizáld Magento webáruházadat?

A Magento az egyik legnépszerűbb nyílt forráskódú webáruház rendszer. Ingyenesen letölthető és fejleszthető rá egy sokoldalú webáruház. Hasonlóan a WordPresshez, számos bővítmény áll rendelkezésre és fejlesztők ezrei tökéletesítik folyamatosan.

Egy Magento webáruház keresőoptimalizálása a technikai beállítások és a rendszer sajátosságaiból adódóan eltér más rendszerekhez képest. Alapvetően elmondható, hogy SEO barát, de ismerni kell az admin felületen található számos beállítás közül azokat, amiket feltétlen használni kell, hogy SEO szempontból a lehető legjobban működjön a webáruház. A Magento 2 SEO alapokon történő kezeléséhez nyújt segítséget ez a cikk. Fontos, hogy a Magento 2-ről szól a cikk, mert a Magento 1-es verziója elég sok mindenben különbözik.

Ebben a cikkben felsorolom a legfontosabb beállításokat, amik szükségesek SEO szempontból.

Magento 2 felépítése

Legelőször az admin felület felépítését nézzük meg.

Néhány jól átlátható főmenüpontból áll, amikből almenüpontok nyílnak meg. Ez egy jól kitalált, felhasználó barát rendszer. Az alábbi képen mutatom a menüpontokat:

A legfontosabb menüpontok a Content, a Stores, a Catalog és a Marketing keresőoptimalizálás szempontjából.

SEO elemek helye a Magento 2-ben

A keresőoptimalizáláshoz legfontosabb elemek és az elérési út:

1, Kategóriák

A kategóriákat létre tudod hozni termékeknek és blog bejegyzéseknek is. Ezek teljesen más aloldalak lesznek, egymástól függetlenül. De arra figyelj, hogy ugyanarra a kulcsszóra ne hozz létre két kategóriát! Tehát vagy a terméknél vagy a blog bejegyzésnél hozod létre az adott kulcsszót, ezt el kell dönteni.

Természetesen itt is igaz az, hogy csak olyan kategóriát hozz létre, amire megfelelő mennyiségű tartalmat tudsz adni. Ez minimum 2-3 termék vagy blog bejegyzés, de minél több, annál jobb! Ha előfordul egy-két olyan kategória, amibe csak egy termék vagy blog bejegyzés kerül, az még nem olyan nagy probléma, de ezeknek a számát minimálisra kell csökkenteni.

A blog bejegyzések kategóriáit itt találod: Content/Blog/Categories

A termékek kategóriáit itt találod: Catalog/Categories

2, SEO bővítmény

A Marketing menüponton belül találod a SEO bővítményt, ha kitelepítettél egyet.

Alap SEO funkciók is vannak ezen a menüponton belül, de ezeket én nem tartom fontosnak.

3, Webhelytérkép – XML Sitemap

A webhelytérkép alapértelmezett módban nincs engedélyezve, ezért engedélyezni kell.

Itt találod: Stores/Settings/Configuration/Catalog/XML Sitemap

A Generation settings lenyíló menün belül kell beállítani bizonyos elemeket.

Az alábbi képen látható módon:

Van még egy beállítás. Az előzőhöz képest lejjebb találod a Search Engine Submissions Settings lenyíló menüt. Az alábbi módon állítsd be:

4, Search Engine Optimization

Minden kategória és blog bejegyzés szerkesztő felületén található egy Search Engine Optimization lenyíló menü, ahol szerkeszteni tudod a legfontosabb SEO elemeket vagy mondhatjuk meta elemeknek is őket. Ezt feltétlen be kell állítani minden esetben!

A kategóriák esetében itt éred el: Catalog/Categories/Search Engine Optimization

Termékek esetében pedig itt éred el: Catalog/Products/Válaszd ki a konkrét terméket/Search Engine Optimization

Mindkét esetben be lehet állítani a title-t, a meta leírást. Termékek esetében az URL-t és a canonical beállítást is. A canonicalről és az URL-ről lesz még szó, azt globálisan érdemes beállítani.

A meta keywords lehetőségét is felajánlja, de az már nem rangsorolási szempont, a Google nem értékeli jobbra azt a weboldalt, ahol ki van töltve, ezért nem érdemes rá időt szánni.

Magento 2 SEO bővítmény

Vannak ingyenes SEO bővítmények. Ezeknél mindig azt érdemes megvizsgálni, hogy adnak-e valami pluszt a weboldal optimalizálásához. Ne várj tőlük túl sokat, csak egy-két alap funkciót tesznek bele.

Fizetős pluginok esetében is az a helyzet, hogy addig, amíg nem próbáltad ki, addig nem tudhatod, hogy hasznos lesz-e.

A webáruház indításánál szerintem még nem érdemes megvásárolni egyiket sem. Nem azokon a funkciókon fog múlni a SEO eredményed.

Magento 2 beállítások SEO szempontból

Címkézés

Magento 2-ben a címkézés SEO szempontból nem a legjobb. Van rá lehetőség, hogy címkézd a termékeket, de ezeket a címkéket nem lehet megfelelően optimalizálni, mint ahogy WordPressben lehet. Létrehozhatod a címkéket, hozzá is rendelheted a termékeket, de az lenne a legjobb, ha ezeknek ki lehetne tölteni a title-t, a meta leírást, kulcsszóra optimalizált szöveget is lehetne írni és lenne önálló SEO barát URL-je. Ezt viszont sajnos nem lehet.

Nyilván le lehet fejleszteni sok munkaóra árán, ami nem biztos, hogy anyagilag megéri. Ezt mérlegelni kell. De legalább a lehetőség megvan rá és ez még mindig több, mint a Shoprenterben, ahol lefejlesztetni se tudjuk.

A blog bejegyzéseket is lehet külön címkézni. Létrehozhatsz külön címkéket, de ezek sem optimalizálhatóak, tehát a SEO értékük jóval kevesebb.

Kategóriák optimalizálása

A kategóriákat lehet optimalizálni és kell is természetesen. Meg lehet adni a title-t, a meta leírást, az URL-t és a keresőre optimalizált szöveget, ami a kategória tetején jelenik meg. Ennél egy fokkal jobb lenne, ha lenne lehetőség olyan szöveg megadására is, ami a termékek alatt jelenik meg, akár a láblécben. Ez alapból nincs meg a Magentóban, de nem olyan nagy munka lefejlesztetni. Ezt érdemes megtenni, mert sokat jelenthet egy-egy kulcsszóra optimalizált szöveg az egyes kategóriáknál.

SEO barát URL beállítása

Termékek esetében megadhatod az URL-t is a Catalog/Products menüponton belül válaszd ki a terméket, majd a Search Engine Optimization lenyíló menün belül lesz az URLkey, ahova beírhatod a megfelelő URL formátumot.

Duplikálás problémája Magento 2 esetén

A Magento 2 esetében alapértelmezetten nincsenek beállítva a canonical címkék. Ez azért probléma, mert így több esetben is duplikáljuk az aloldalainkat. Ha pl. egy kategórián belül klönböző szempontok szerint rendezed a termékeket, akkor a termékek ugyanazok maradnak, de a rendezés külön URL-t generál, ami már külön aloldalnak számít. Tehát két aloldalon ugyanaz a tartalom létezik. Ez duplikáció. Az ehhez hasonló eseteket kell elkerülni azzal, hogy beállítod a canonical címkék használatát.

Ezt itt éred el: Store/Settings/Configuration/Catalog/Catalog/Search Engine Optimization lenyíló menü

Ott pedig a Use Canonical Link Meta Tag For Categories és a Use Canonical Link Meta Tag For Products részeket kell engedélyezni, vagyis „Yes” legyen beállítva!

Ahogy az alábbi képen:

Termék beállításai

Ha terméket töltessz fel a webáruházba minden esetben fontos, hogy bizonyos szempontokat betarts és megfelelően optimalizáld. Magento 2-ben ezt úgy tudod megtenni, hogy a termék admin felületén a Search Engine Optimization lenyíló menüt keresed meg és ott kitöltöd a title-t, a meta leírást.

Globálisan is be lehet állítani a termékek meta elemeit. Ez több száz vagy több ezer termék esetében jelentős segítség. Beállíthatsz állandó elemeket és változó elemeket, amik minden egyes termék esetében az adott termék nevét fogja tartalmazni.

Ezt a beállítást itt találod: Stores/ Confoguration/ Catalog/ Catalog/Product Fields Autogeneration

A termék képeket is optimalizálni kell. Ugyanazokat a meta elemeket kell beállítani, mint más esetben. Ezen a felületen:

Logo optimalizálása

A logo-t is érdemes optimalizálni, vagyis a feltöltött képet, amit logóként használunk, annak az alt leírását kitölteni.

Ezt itt találod:

Blog

Rendkívül fontos, hogy rendszeresen készíts keresőre optimalizált blog bejegyzéseket a webáruházadban. Magento 2-ben egy külön bővítményt kell letölteni ehhez. Tehát nincs alapértelmezetten beállítva, mint a WordPress rendszereknél.

Gyakran ismételt kérdések

Mi a Magento?

A Magento egy nyílt forráskódú webáruház rendszer, amivel fel lehet építeni egy webáruházat. Minden szükséges webáruház funkciót integrálni lehet.

Hogyan működik a Magento keresőoptimalizálása?

Ismerni kell a Magento funkcióit, illetve előnyeit és hátrányait, de van számos teendő, amit minden rendszernél ugyanúgy kell elvégezni. Mindent meg lehet vele oldani, amire szükség lehet SEO szempontból.

Amennyiben más rendszer alatt futó webáruházak optimalizálása is érdekel, ajánlom az alábbi cikkeimet:

Ha bármilyen kérdésed van Magento webáruház optimalizálásával kapcsolatban, akkor fordulj hozzám bizalommal! Illetve kíváncsi vagyok a Te tapasztalataidra Magento SEO téren! Írd meg bátran!

Ferge Balázs

SEO szakember, tulajdonos

Webflow Conception Kft.

+3630 / 699 3815

seoacegedert@seoacegedert.hu

Akár ezen a kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül: